Prezenční kurz je možné objednat pro učitele jedné školy (příp. více škol v regionu). Cena kurzu je 18 000 Kč + cestovní náklady lektorů (z Plzně a z Prahy) a případně ubytování lektorů.
Kurz je možné hradit z Šablon I v OP JAK.
Teoretický vstup do tématu je opřen o artefiletický koncept expresivního zážitku, který nabízí strukturu, jak interpretovat umělecké dílo. Nelson Goodman představuje model 3 druhů symbolického jazyka, kterým k nám umělecké dílo promlouvá. Exemplifikace – jak je dílo konstruováno, denotace – jaké je téma, obsah díla a exprese – jak dílo působí.
Artefiletika pracuje s modelem, že my lidé – ať už recipienti anebo autoři reagujeme na umělecké dílo ve 4 úrovních – konstruktivní (jak reagujeme na formu díla), tematická (jak reagujeme na téma, obsah díla – doslovný i nedoslovný), empatická (jak na nás dílo působí ‒ jaký k němu máme vztah a potažmo i s autorem díla, když dílo je „avatarem“ autora) a prožitková (co prožíváme v emocích, pocitech, myšlenkách, když jsme v plném kontaktu s dílem). Daný koncept nabízí možnost, jak se neztratit v interpretaci uměleckého díla, které má holistický/celostní účinek na interpreta, autora či recipienta. Je to model, který umožňuje v interpretaci držet strukturu diskuze a nacházet slova pro pocity a emoce, které dílo iniciuje.
Lektorka zvolí jedno umělecké dílo, které bude interpretováno podle představeného teoretického modelu. Cílem bude srovnat poznání „nepoučeného“ a „poučeného“ autora intepretace, „odhalit“ specifický jazyk jednotlivých úrovní expresivního zážitku, mít možnost rozpoznat benefity a limity strukturované interpretace uměleckého díla v dialogu. Záměrně je tato lekce bude směrována na specifika dialogu profesionála/učitele a žáka, případně rodiče. Získat odpovědi na otázky: Proč mám toto dělat, co z toho mám, jak tomu mám rozumět?
Závěrečná reflexe bude zaměřena význam dané lekce pro jednotlivé účastníky – z profesního a osobního, lidského hlediska.
Lektorka Martina Komzáková povede kurz ve spolupráci s hudebníkem Robertem Mimrou, případně s jiným lektorem podle oborové skladby účastníků.
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. vystudovala Výtvarnou výchovu na Ped. fakultě a Poradenskou a ped. psychologii na FF UK v Praze. V roce 2015 ukončila na PedF UK doktorské studium. Pracuje na Pedagogické fakultě ZČU v Plzni, na katedře Vizuální kultury a specializuje se na oblast artefiletiky, arteterapie a pedagogické praxe. Zároveň působí na katedře psychologie PedF ZČU, je lektorkou v arteterapetických výcvicích a projektech a má soukromou psychoterapeutickou a arteterapeutickou praxi. Je spoluautorkou knihy Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (2014) a skript Expresivní terapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (2013). Další vybrané publikace: Příběh v obraze, (2015), Využití arteterapie v psychoterapeutické práci s adolescenty s rizikovým chováním, (2015), Role arteterapeuta v psychodiagnostickém procesu spontánního výtvarného výrazu (2012), Tvůrčí proces a výtvarné dílo v arteterapii (2009), Vidět, vědět … a (po)cítit (2010). V letech 2017 až 2020 působila jako jedna z hlavních koordinátorek projektu Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti, kde se autorsky podílela na několika publikacích a akčním výzkumu.
Lektor-asistent MgA. Robert Mimra vystudoval Pražskou konzervatoř v oborech varhany a skladba, na HAMU v Praze absolvoval obor cembalo. Po studiích se věnoval koncertní činnosti a s krátkými přestávkami působil na ZUŠ a konzervatoři na pozicích učitele a později zástupce ředitele. Od roku 2010 spolupracuje na projektech spolufinancovaných Evropskou unií (Awareness for Fairness; Vytvoření institucionální sítě mezi subjekty terciálního vzdělávání, soukromým a neziskovým sektorem; Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti; projekty z tzv. šablon). Od roku 2013 vede obecně prospěšnou společnost Portedo. Robert Mimra je členem Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR (sekce skladby) a několika dalších oborových spolků a organizací.